Så gör du för att rösta!

Är du osäker på hur kyrkovalet går till? Då är du inte ensam.

Men ingen fara, vi hjälper dig med svaren på dina frågor – oavsett vad det gäller!

Om du inte hittar svaret på din fråga, kontakta kyrkoval@alternativforsverige.se så hjälper vi dig!

När är valet?

Kyrkovalet är den 19 september. Du kan då rösta i den vallokal som står på ditt röstkort, eller så kan du förtidsrösta i vilken lokal som helst från och med den 6 september.

Vilka får rösta i kyrkovalet?

Kyrkovalet skiljer sig lite från riksdagsvalet i och med att inte alla svenska medborgare har rösträtt.

För att rösta måste du:

• Ha fyllt 16 år på valdagen
  • Varit medlem i Svenska kyrkan senast den 13 augusti

Vad måste jag ha med mig när jag röstar?

Om du röstar på valdagen så räcker det med att du har med dig legitimation. Du måste dock gå till den vallokal som står på ditt röstkort som du får hemskickat till dig.

Röstkortet skickas till din folkbokföringsadress senast 1 september.

Om du förtidsröstar så måste du både ha med dig röstkort och legitimation.

Hur röstar jag på Alternativ för Sverige?

Alternativ för Sverige ställer upp i valet till kyrkomötet, vilket är kyrkans motsvarighet till riksdagen.

För att rösta i valet till kyrkomötet använder du en gul valsedel.

Antingen så använder du vår färdigtryckta valsedel, med vårt namn och våra kandidater på, eller så kan rösta med en gul, blank valsedel. Du skriver då bara “Alternativ för Sverige” på valsedeln, och röstar sedan som vanligt. Det spelar ingen roll om du skriver med små eller stora bokstäver, eller om du råkar göra något stavfel.

I Stockholm, Göteborg, Uppsala och Visby kan du rösta på Alternativ för Sverige till stiftsfullmäktige

I Stockholm, Göteborg, Uppsala och Visby stift ställer vi dessutom upp i valet till stiftsfullmäktige, vilket är kyrkans motsvarighet till landsting/region.

För att rösta på oss i stiftsfullmäktige tar du en färdigtryckt rosa valsedel med vårt namn på. Om det inte finns går det lika bra att använda en blank rosa valsedel och skriva “Alternativ för Sverige” på. Det spelar ingen roll om du skriver med små eller stora bokstäver, eller om du råkar göra något stavfel.

Jag är sverigedemokrat, men funderar på att rösta på Alternativ för Sverige. Hur kan jag stödja båda partierna?

Det går utmärkt att rösta på både Alternativ för Sverige och Sverigedemokraterna i valet. Du röstar då enligt följande struktur:

• Kyrkomötet (gul valsedel): Alternativ för Sverige.
  • Stift (rosa valsedel): Sverigedemokraterna (förutom i de fyra stift där Alternativ för Sverige ställer upp).
  • Kyrkofullmäktige (vit valsedel): Sverigedemokraterna.

Är det stor chans att ni tar ett mandat?

Till kyrkomötet finns 249 direktvalda platser. Ingen 4%-spärr finns som i riksdagsvalet, utan valet är helt proportionerligt.

För ett mandat krävs omkring 0,4 procent av rösterna. Om lika många röstar i årets kyrkoval som förra valet, skulle det krävas ungefär 4000 röster för ett mandat.

I riksdagsvalet och EU-valet fick Alternativ för Sverige omkring 20 000 röster. Om en stor del av våra väljare röstar på oss även i kyrkovalet, tar vi plats i kyrkomötet – inte bara med ett, utan med flera mandat.