Panik i (S) inför kyrkovalet: “AfS är det stora hotet – inte SD”

9/9/2021

I en artikel i Aktuellt i Politiken talar Socialdemokraternas gruppledare i kyrkopolitiken, Jesper Eneroth, ut om "hotet" som Alternativ för Sverige utgör.

"Det är första gången vi möter den nya brun-blå högern på allvar i ett val", säger Jesper Eneroth, son till toppsossen Tomas Eneroth.

Men det är inte Sverigedemokraterna Jesper Eneroth målar ut som det stora hotet.

– Nej det är Alternativ för Sverige som vi ser försöker skapa sig en plattform för att nå ut med sin politik och eftersom det inte finns en fyraprocentsspärr som i riksdagsval så tror jag egentligen inte människor förstår hur oroade de borde vara för att de här krafterna ska få makt.

Alternativ för Sverige är ett parti som bildades efter uteslutningar ur Sverigedemokraternas ungdomsförbund och har en uttalad partilinje där Sverigedemokraterna ses som för mjuk.

Jesper Eneroth varnar för att det är tydligt att AfS vill göra samma resa som Sverigedemokraterna som kom in i kyrkomötet vid valet 2001 och fick en nationell plattform som sedermera banade väg till en plats i riksdagen.

Och precis så beskriver Alternativ för Sverige själva syftet med deltagande i kyrkovalet på sin hemsida: “…mandat i kyrkans riksdag – ett mandat som skulle innebära det stora nationella genombrottet för vårt parti.”

Gustav Kasselstrand, partiledare för Alternativ för Sverige, kommenterar Socialdemokraternas panik på sin facebooksida:

"JA – vi hotar Socialdemokraternas makt i Svenska kyrkan. Rösta in oss i kyrkomötet den 19 september!"