“AfS vill ha mindre politik och mer tro och tradition i kyrkan”

9/11/2021

Kyrkans Tidning intervjuar Gustav Kasselstrand om Alternativ för Sveriges kandidatur i kyrkovalet.

Artikeln följer i text nedan:

Alternativ för Sverige (AFS) vill att kyrkan upphör med "politisk" verksamhet, tillsätter en kriskommission för att vända medlemstrenden och verkar för återvandring i sitt internationella arbete.

– Kyrkan ska inte bedriva kampanjer för invandring, HBTQ-aktivism eller uttala sig som remissinstans till regeringen i frågor som inte direkt rör kyrkans verksamhet. Kyrkan ska alltså lämna den politiska ankdamm man nu simmar runt i och istället bli en plats där tro och tradition får leva, säger Gustav Kasselstrand, partiledare.

AFS kandiderar till kyrkomötet och stiftsfullmäktige i Göteborgs, Visby och Stockholms stift. Nomineringsgruppen vill tillsätta en kriskommission för att vända den nedåtgående medlemstrenden.

– Kyrkoetablissemanget har gjort det mesta fel i minst 20 års tid. Alla trender som man hoppat på sedan KG Hammar var ärkebiskop måste överges. En stor del av medlemstappet har även att göra med att det är för dyrt för många att vara medlemmar.

– Kyrkomötet bör verka för att kyrkan, på alla nivåer, skär ned på onödiga kostnadsposter och att kostnader för underhåll och kulturarvsvårdande arbete överförs till staten, så att församlingarnas avgifter kan sänkas.

AFS vill också att kyrkan verkar för återvandring.

– Att hjälpa invandrare att återförenas med sitt land och sitt folk är en del av det kristna kärleksbudskapet.

Statsvetare menar att Sverigedemokraterna använde kyrkovalet som en plattform för att stärka partiet på vägen mot riksdagen, och att Alternativ för Sverige nu försöker göra detsamma. Hur ser ni på det?

– Det är ingen hemlighet att vi skulle gynnas allmänt av en framgång i kyrkovalet, men grunden för att vi ställer upp är ett genuint intresse för kyrkopolitik, och en lika genuin oro för vart kyrkan är på väg. Om vi blir invalda i kyrkomötet kommer vi att vara en aktiv kraft i kyrkopolitiken framöver.

I dag är många församlingar engagerade i flyktingmottagande. Hur skulle ni förhålla er till det om ni kunde påverka?

– Det är djupt olyckligt och något som kyrkan måste upphöra med. Kyrkans invandringsaktivism, som oftast handlar om att hjälpa illegala invandrare, har inte stöd hos kyrkans medlemmar, säger Gustav Kasselstrand.

– En folkkyrkas sociala och diakonala arbete ska i första hand utgå från att man älskar sin nästa, det vill säga våra landsmän, så som sig själv: arbetet ska fokusera på utsatta, marginaliserade och medellösa svenskar, inte invandrare som redan har en bekväm och förhållandevis privilegierad tillvaro i Sverige.

---

Håller du med? Lägg din röst på Alternativ för Sverige den 19 september. Du kan förtidsrösta redan idag.