Björn Lormark (AfS): Finansiera kulturarvet – inte pervers kulturmarxism

Av: Gustav Kasselstrand

6/14/2021

Björn Lormark, 59 år, Alingsås, är toppkandidat för Alternativ för Sverige i Skara stift.

Lormark är tidigare kyrkogårds- och fastighetschef i både Lund och Skara stift, och har mycket god inblick i kyrkans verksamhet. Han har stor erfarenhet både när det gäller den statliga begravningsverksamheten och det kulturhistoriska arbetet. Bland annat har han arbetat med renoveringar av medeltida kyrkor samt bevarande och utveckling av våra kyrkogårdar.

Björn arbetar idag som platschef inom näringslivet, med ansvar för driftkontrakt gällande motor- och riksvägar. Han är pappa till två döttrar och fyra söner.

Björn Lormark kommenterar sin kandidatur:

"Alternativ för Sverige har det absolut bästa partiprogrammet för att vända den sorgliga utvecklingen i Svenska kyrkan. Därför kandiderar jag för Alternativ för Sverige i valet till kyrkomötet."

Idag, den 14 juni, publicerar han en debattartikel i lokaltidningen Skaraborgs Länstidning. Läs hela artikeln här!

Utdrag från artikeln:

Stoppa förfallet av vårt ovärderliga kyrkliga kulturarv

"I takt med att Svenska kyrkan står handfallet inför det stora bortfallet av medlemmar minskar församlingarnas intäkter. Dessa intäkter ska bl.a. gå till att underhålla och renovera kyrkor och församlingshem. Totalt finns närmare 3000 kyrkor i vårt land som är skyddade enligt kulturmiljölagen. Ändå finns allt fler exempel på hur kyrkobyggnader förfaller eller till och med rivs av kostnadsskäl.

Alternativ för Sverige vill att kyrkobyggnader renoveras i större utsträckning än idag och att finansieringen sker via statsbudgeten. Medel ur statliga Allmänna arvsfonden skulle vara ett både symboliskt och utmärkt sätt att finansiera upprustningen av vårt gemensamma kulturarv. Allmänna arvsfonden delar idag ut pengar till de mest märkliga kulturmarxistiska projekt som pervers sexuell information till barn och ungdomar, vilket är horribelt. Hedra istället de som gått bort med en direkt finansiering från staten till församlingarna."

Rösta på Alternativ för Sverige den 19 september. Beställ valsedlar!

Skara domkyrka (Foto: Google Maps).
Gustav KasselstrandPartiledare