Marie Axelsson Ahl: Barn- och körverksamhet en viktig del av folkkyrkan

6/18/2021

Tisdag den 15 juni intervjuades Marie Axelsson Ahl, toppkandidat för Alternativ för Sverige i Stockholms stift, av partiledare Gustav Kasselstrand.

Marie Axelsson Ahl berättar att hennes familj var baptister, och att baptister inte döps som barn. När Marie i vuxen ålder, som mamma till flera barn, engagerade sig i kyrkans barn- och körverksamhet blev det naturligt att senare ta det definitiva steget in i den kristna gemenskapen genom att döpa sig i Svenska kyrkan i vuxen ålder. I intervjun diskuteras framför allt den sociala verksamheten, som till exempel barntimmar och kör, som en viktig del av folkkyrkotanken.

Marie har även varit invald i kyrkomötet för Sverigedemokraterna, ett parti hon lämnade efter allt för många svikna löften. Sedan 2018 är hon engagerad i Alternativ för Sverige, bland annat som kretsansvarig för partiets krets i Stockholms län.

Marie kritiserar kyrkan för att bedriva politisk aktivism inom klimat, invandring, HBTQ och andra politiska frågor som inte hör till kyrkans uppgift.

Intervjun skedde som livesändning vilket innebar att både Marie Axelsson Ahl och Gustav Kasselstrand kunde svara på frågor från de många tittarna. I skrivande stund, den 18 juni, har filmen på youtube setts av över 3 000 personer och lika många på facebook.

Se intervjun här!