Yvonne Lindholm om kyrkan och kulturen

7/27/2021

Gustav Kasselstrands kandidatintervjuer inför kyrkovalet fortsätter. Denna gång har turen kommit till Yvonne Lindholm, som står med på samtliga listor över hela landet.

Yvonne har en lång bakgrund i Sverigedemokraterna, ett parti hon lämnade för Alternativ för Sverige vid lanseringen 2018. Sedan dess har hon varit ledamot av partistyrelsen, och är sedan rikskongressen förra året också partisekreterare.

I kandidatintervjun berättar hon att Sofia kyrka på Södermalm varit den kyrka som funnits med henne genom livet, och att hon än idag fylls av en alldeles speciell känsla när hon går in i kyrkan och minns dop, begravningar och andra viktiga händelser. Hon berättar också om hur värdefullt det varit att kunna anlita en och samma präst till olika händelser – en präst som därför känner till familjens bakgrund och liv. Inte minst under begravningar är prästens roll central för att de anhöriga ska få ett vackert avslut och kunna gå vidare i livet.

"Jag tror att det är väldigt viktigt och att prästerna har ett stort ansvar här", säger Yvonne.

Yvonne berättar också om kyrkans kulturella arv och talar särskilt varmt om de tusentals kyrkor som finns över hela vårt land. Hon och hennes man brukar, när de är ute och reser i Sverige, stanna förbi vid olika kyrkor och besöka dem – något hon uppmanar alla svenskar att göra, oavsett om man är troende eller inte.

"Man måste skilja på att vara djupt religiös, och att inte kunna gå in till en kyrka och sitta där, ta några djupa andetag och slappna av, glömma bort ekorrhjulet för en stund. Kyrkan kan användas i det syftet också".

Yvonne medger att hon för många år sedan till slut valde att lämna kyrkan, då hon inte kände sig som en del av den nya, snäva kyrka som blev allt mer politiserad med slagsida åt vänster. Svenska kyrkans orientering bort från folkkyrkotanken gjorde att Yvonne skrev ut sig. Men Yvonne kände snart att det kändes fel att stå utanför kyrkan, som varit så viktig i hennes liv. Efter några år skrev hon därför in sig som medlem igen, och hon kommer nu att vara kvar som medlem livet ut.

"Det känns bra i hjärtat", säger Yvonne.

Yvonne ser positivt på möjligheten att kyrkan kan förändras, tillbaka till sin centrala roll som kristen folkkyrka.

"Det är klart att det går att ändra på, precis som det gick att ändra till det som är idag. Jag tror på förändring och det enda sättet att uppnå det är att rösta in nya krafter i kyrkan så att de får visa att det går att genomföra förändring", uppmanar hon.

"Vi behöver få in människor i kyrkan på de beslutsfattande posterna, med mer konservativ inriktning. Vi behöver hålla hårt på den kristna tron och allt det står för", säger hon.

I den nu pågående kyrkovalrörelsen ansvarar Yvonne bland annat för partiets valsedelsutskick, som görs i augusti. Redan nu har många beställt valsedlar – gör det du också på tatillbakakyrkan.nu/valsedlar

Se intervjun här!