Alternativ för Sverige ställer in Rasmus Paludans medverkan på partiets torgmöte 4 september

8/28/2021

En enig partistyrelse beslutade på fredagskvällen att ställa in Rasmus Paludans medverkan som gästtalare på partiets torgmöte den 4 september.

Upprinnelsen till avbokningen är de avslöjanden som framkom i dansk media under fredagen.

Alternativ för Sverige kommer att hålla torgmötet som planerat på Norrmalmstorg 4 september 14:00, dock utan Paludans medverkan. Talare är Gustav Kasselstrand och Jeff Ahl. Även partiets medlemsfest på kvällen kommer att hållas som planerat.

Gustav Kasselstrand kommenterar på facebook:

En enig partistyrelse har beslutat att Rasmus Paludan inte kommer att medverka på vårt torgmöte inför kyrkovalet. Bakgrunden är de uppgifter som avslöjats av dansk media.

Att från början bjuda in Paludan som gästtalare var inte något självklart beslut, men som med alla utländska talare får man väga fördelar mot nackdelar.

Hans närvaro skulle, om allt gått enligt plan, ge kraftigt ökad exponering för partiet i kyrkovalrörelsens slutskede – perioden när de flesta väljare bestämmer sig vad de ska rösta på. En förutsättning för hans närvaro var att AfS politiska profil skulle respekteras. Inga koranbränningar, till exempel. Detta har vi också varit överens om – torgmötet sker på AfS villkor.

Alla utländska gästtalare som närvarat på våra möten tidigare, har bjudits in just i syfte att hjälpa och stärka partiet. Efter de uppgifter som nu framkommit i media finns inte längre någon anledning för oss att bjuda in Paludan. Hans medverkan skulle skada partiets trovärdighet. Vi vill under inga omständigheter förknippas med sådant beteende.

Jag får även en del frågor om Paludans eventuella medlemskap. Så här är det: Han var medlem en kort tid förra året. I år har han inte varit medlem och han är, efter de uppgifter som nu framkommit, inte välkommen att bli medlem i AfS.

Vår kampanj till kyrkovalet fortsätter som tidigare. Målet är att ta mandat i kyrkomötet den 19 september. Torgmötet kommer alltså att genomföras, samma plats och tid – Norrmalmstorg den 4 september – med AfS talare (jag och Jeff Ahl). På kvällen har vi medlemsfest. Vi ses i Stockholm!