Gustav Kasselstrand: “Entlediga Antje Jackelén”

Av: Gustav Kasselstrand

9/1/2021

Alternativ för Sverige, och alla andra nomineringsgrupper, blev nyligen kontaktade av Svenska kyrkan för att skriva en kort presentation till kyrkovalets officiella hemsida. Så gjordes också, men i efterhand har kyrkan beslutat att inga svar publiceras. Det beror på att inte ens hälften av nomineringsgrupperna bemödade sig med att svara på kyrkans frågor. Längst ned i denna artikel finner ni de svar som Alternativ för Sverige skickade in.

Jag vill redan nu rikta ett stort tack till personalen på Svenska kyrkans valkansli, som på det stora hela behandlat oss som alla andra nomineringsgrupper, utan försök till smutskastning eller andra odemokratiska metoder. De har alltid varit behjälpliga när vi kontaktat dem.

Kyrkovalet är ett viktigt val, och därför var det självklart för mig att vi svarade på frågorna som skickades ut till oss. Dessvärre var intresset från många av de andra nomineringsgrupperna svalt, för att inte säga obefintligt. Efter att vi skickat in våra svar, som skulle publiceras på hemsidan, fick vi reda på att inte ens hälften av de andra nomineringsgrupperna bemödat sig med att svara på frågorna. I ett mejl till Alternativ för Sverige skriver kyrkans tjänstemän följande:

Tyvärr har mindre än hälften av nomineringsgrupperna som kandiderar till kyrkomötet haft möjlighet att svara på frågorna som vi skickade ut. Vi har därför beslutat att endast publicera en lista på de grupper som ställer upp i valet samt länka till respektive webbplats. Så här ser det ut nu på Svenska kyrkans webbplats: Nomineringsgrupper och kandidater - Kyrkovalet (svenskakyrkan.se).

Mitt svar till kyrkan:

Tack för återkoppling och för att ni länkat till vår kampanjhemsida! ​Vad synd att svaren inte publiceras. Själv tycker jag att de nomineringsgrupper som svarat, borde få sina svar publicerade eftersom det visar att de tar valet seriöst. De som inte svarat, får stå sitt kast. Det är ju viktigt för väljarna att se vilka nomineringsgrupper som svarar på frågor och vilka som inte gör det.

Nedan följer presentationen av vår nomineringsgrupp, som kyrkan nu inte publicerar:

1. Beskriv kort er nomineringsgrupp.

Det här är första kyrkovalet som vår nomineringsgrupp ställer upp i. Vi kandiderar till kyrkomötesnivån i alla stift, och har omkring 60 kandidater över hela landet, många med gedigen bakgrund i kyrkan. Under våren lanserade vi kampanjen ”Ta tillbaka kyrkan!” med hemsida, reklamfilm och ett kyrkopolitiskt program. Vi har även kampanjat med valfoldern ”Rösta för Sverige” som betonar hur nära sammanflätad kristendomen är med Sverige som nation – se bara på den svenska flaggan där det kristna korset lyser. Folkkyrkobegreppet är viktigt för oss: vi vill att kyrkan ska vara en samlande kraft för svenska folket, en organisation som enar istället för att splittra. Vi hoppas och tror att vi kan få minst ett mandat i kyrkomötet och därmed bli en aktiv kraft i kyrkopolitiken.

2. Vilken är de största utmaningen för Svenska kyrkan idag?

Det som mest tydligt utmärker oss jämfört med andra grupper, är att vi går till val på att göra kyrkan mer kristen och mindre politisk. Vi anser att Svenska kyrkan måste vara trogen sina bekännelseskrifter – inte Socialdemokraternas (eller något annat partis) program. Tyvärr har kyrkan under flera årtionden blivit allt mer politisk, med slagsida åt vänster – särskilt efter början av 2000-talet då KG Hammar förkunnade att kyrkan skulle börja ta aktiv ställning i dagspolitiska frågor. Han och övriga etablissemanget i kyrkan var beredd på att ökad politisering skulle leda till massutträden, men man tyckte ändå att det var nödvändigt att kyrkan övergav sin mer traditionella kristna profil. Det blev precis som man trodde: sedan år 2000 har över en miljon svenskar valt att lämna kyrkan. Medlemsraset är en katastrof på många sätt: inte bara ekonomiskt, utan även kulturellt i takt med att kyrkan som institution förlorar kontakten med allt fler svenskar. Kyrkan befinner sig i kris men krisinsikten hos de som orsakat detta är obefintlig.

Hur vill er nomineringsgrupp möta dessa utmaningar?

Alternativ för Sverige är övertygade om att vi kan vända den negativa utvecklingen och istället få tillbaka svenska folket till kyrkan – det måste vara den centrala målsättningen för en folkkyrka, vilket Svenska kyrkan är enligt svensk lag. Hela inriktningen som kyrkan tagit sedan KG Hammar tog över som ärkebiskop, och som Antje Jackelén idag fortsätter med, måste förkastas. Kyrkan ska inte ta ställning i dagspolitiska frågor eller hoppa på olika trender i samhället, utan istället vara en plats där tro och tradition får leva. Kyrkan måste överge alla kampanjer för invandring, islamisering och HBTQ-aktivism. Antje Jackelén bör entledigas, eftersom hon brutit mot Svenska kyrkans uppgift som kristen folkkyrka. Under hennes tid som ärkebiskop har istället kyrkan blivit en politisk klubb för olika särintressen. Kyrkan tillhör hela svenska folket, inte en liten klick vänsteraktivister.

Gustav Kasselstrand

Partiledare