Alternativ för Sverige tar plats i kyrkomötet

9/19/2021

När större delen av alla valdistrikt räknats under söndagskvällen, står det klart att Alternativ för Sverige tar plats i kyrkomötet.

Partiledare Gustav Kasselstrand kommenterar:

“Kyrkans medlemmar har röstat in Alternativ för Sverige till kyrkomötet, och allt pekar just nu på att vi får tre mandat. Det är en fenomenal valframgång för oss, och ett nationellt genombrott. För kyrkan innebär det ett trendbrott: Alternativ för Sverige är den i särklass mest kraftfulla opposition som blivit invald i kyrkomötet sedan nuvarande valsystem infördes 2001.

Vi har gått till val på en tydlig linje: att ta tillbaka kyrkan från vänsteraktivisterna till det svenska folket. Vårt mål är en kristen folkkyrka som är trogen sina bekännelseskrifter – inte en politisk lobbyaktör som är trogen Socialdemokraternas partiprogram.

Jag vill tacka alla som givit sitt förtroende till oss. Vi lovar att förvalta det väl. Det här är den första segern i den långa resan att ta tillbaka kyrkan från 68-vänstern till det svenska folket!"

"Vi kommer att ställa Antje Jackelén till svars för hennes vanstyre av Svenska kyrkan. Vi viker inte en millimeter!", säger prästen Iván Knézy, Alternativ för Sveriges toppkandidat i Lunds stift.

Alternativ för Sverige ser även ut att få ytterligare flera mandat till stiftsfullmäktige i Stockholms, Göteborgs och Visby stift.

För mer information,

press@alternativforsverige.se