Joakim Isheden: Återför Fädernas kyrka till psalmboken!

5/26/2021

Tisdag den 25 maj intervjuades Joakim Isheden, toppkandidat för Alternativ för Sverige i Uppsala stift, av partiledare Gustav Kasselstrand.

Joakim Isheden berättar att han är döpt, konfirmerad och gift i Svenska kyrkan och att han bland annat kommer att kämpa för att psalmen Fädernas kyrka återförs till psalmboken. Den rensades ut 1986 då den ansågs för nationalistisk.

Intervjun skedde som livesändning vilket innebar att både Joakim Isheden och Gustav Kasselstrand kunde svara på frågor från de många tittarna.

Se intervjun här!

Se när Fädernas kyrka sjungs en sista gång innan den försvinner ur den svenska psalmboken.

Gustav Kasselstrand skriver på facebook om Fädernas kyrka:

"När Joakim gifte sig i Gamla Uppsala kyrka förra sommaren hade jag äran att närvara, och där få lyssna till den vackra nationalistiska psalmen Fädernas kyrka. Psalmen togs bort ur psalmboken 1986, men är ingalunda bortglömd för det. Ett mycket bra psalmval av brudparet, och som ni vet driver Alternativ för Sverige att psalmen Fädernas kyrka ska återföras till den svenska psalmboken där den har sin rättmätiga plats."