Lokaltidningen Mitt I förbjuder AfS att annonsera

9/15/2021

Inför kyrkovalet hade Alternativ för Sverige bokat och betalt en annons i lokaltidningen Mitt I Stockholm, som delas ut i Stockholmsområdet. Annonsen skulle finnas med i den upplaga som når hushållen nu på fredag och lördag. Totalt skulle omkring 250 000 hushåll få tidningen.

Nu meddelar dock Mitt I, via mejl, att chefredaktören Joakim Fransson beslutat att återkalla annonsen.

Chefredaktören för Mitt I, Joakim Fransson, försöker påverka kyrkovalet genom att förvägra Alternativ för Sverige att annonsera. Detta trots att annonsen redan är bokad och betald.

"Den är avbokad på order utav chefredaktör Joakim Fransson. Chefredaktören har sagt att tidningens värderingar är för långt ifrån era", skriver Mitt I:s säljare i ett mejl till Alternativ för Sverige.

Trots upprepade försök från Alternativ för Sverige att få en förklaring kring vad som är problematiskt med annonsen, har Fransson vägrat att förklara sitt beslut.

Här är den förbjudna annonsen:

Fransson blev chefredaktör 2020 och har tidigare varit verksam i flera systemmedier som TV4, Aftonbladet och Arbetet (artikel).

Partiledare Gustav Kasselstrand kommenterar Franssons odemokratiska agerande i sin videoblogg: